Drive (2012)

By Bikfic Adamik-hammer

A film kábé úgy indul, mint a hasonlóképp gépolajba pácolt, 1971-es Vanishing Point: az autószerelő, ahelyett, hogy az ólommentest tukmálná, különböző agypörgetőkkel próbálja teletömni a valami sötét melóba induló sofőrünk pókerpofáját. A párhuzam tán nyilvánvaló (vagy nem), mindenesetre a konkrét idézgetésnek ezzel vége is: a rendező, Nicolas Winding Refn nem Tarantinoba hajt, a nézővel össze nem kacsint, vagy ha meg is teszi, rögvest utána akkora pofont ad, hogy a vigyorból szétkent muslinca lesz egy 300 lovas, ősamcsi erőgép golyóval repesztett szélvédőjén.

A fő szál - a saját maga teremtette kínos helyzetből lassan a borzalmasba csúszó, rókacsapdába ragadt főhős toposza - ismerős lehet mindenkinek, aki a rendező eddigi munkáival (lásd természetesen a Pusher-trilógiát) megismerkedett korábban. A történet vékony, csakhogy (vagy ennek ellenére) a Drive pillanatok alatt beszippant, hipnotizál, mint a lámpakörbe fogott felezővonalak valami kies makadámon, éjféltájt, mikor a rádió játszani már csak bluegrasst hajlandó, és te tudod, hogy a haza, az olyan messze van, hogy talán nincs is.

Csalódni fog, aki a gonosz mostohaiker, a teljes reciprok, a Fast and the Furious valamely agyzsibbasztó autósüldözésére ácsingózik - ámbátor amikor a Sofőr a gázba lép, akkor abba a gázba bele van lépve - mert ez, már az autópálya szétgyűrése csak egy része a mágiának. Nicolas Winding Refn (tanuljuk meg kimondani!) hihetetlenül erős és sűrű atmoszférát teremt - ennek a filmnek szaga van. Egyszerre érzékeny, hideg, csendes és kíméletlenül brutális, szinte a tükörképe a Ryan Gosling által mesterien megformált címszereplőnek. Ahogy a szomszédlánnyal egymásra néznek, az ezer smárral felér: a kémia sistergése szinte szétmarja az ember fülét, a maradék sav meg ráfolyik a szívére.


Nem tökéletes, de mesteri. Imádod.

Drive - Gázt! (2011) on IMDb